חיפוש
  • צח אורני

דגמי מאזני גשר - כתבה שנייה בסדרה

עודכן ב: פבר 26

מאת צח אורני *


מאזני הגשר נועדו לשקילת משאיות וכלי רכב כבדים. מאזני הגשר מיוצרים במידות ועומסים שונים לפי צורכי הלקוח ובהתאם לתנאי השטח. הם מאפשרים שליטה מלאה על כמות הסחורה הנכנסת והיוצאת מן המפעל/אתר. מסיבה זו מאזני הגשר הם מוצר חיוני להגברת הביקורת ולחיסכון כספי רב. מאזני הגשר ידועים באמינותם ובדיוק השקילה שלהם ומאפשרים למנהלים בארגונים "שקט תעשייתי" לטווח ארוך.

כיום ישנם שני דגמים מרכזיים של מאזניי גשר לשקילת משאיות:

מאזניי גשר עילי - Pitless weigh-bridge

מאזני גשר תחתיים (בור) - Pit weigh-bridge

מאזניי גשר עילי הוא הדגם הנמכר ביותר בעולם בשנים האחרונות.

במאזניי גשר אלו מורכב הגשר על גבי מתמרים[1]המוצבים מעל פני הקרקע והגישה אל המתמרים נעשית מצדו של הגשר, אשר נמצא, כאמור, על פני השטח.

דגם זה בתצורתו הסטנדרטית הוא ברוחב 3 מטרים. משני צדי רובד השקילה (משטח הנסיעה שעליו נוסעות המשאיות) נמצאות קורות פלדה המשמשות לחיזוק המאזניים וכן להובלת הרכב על גבי המאזניים בבטיחות מירבית.

ישנם דגמי מאזניים באורכים שונים. בכל מדינה האורך נקבע לפי אורך המשאיות הקיימות בה.

בישראל מקובלים האורכים של 9-10 מטרים המתאימים למשאיות בודדות, לטרקטורים עם עגלות וכן לשקילת משאיות עם עגלת פול טריילר בשקילה המתבצעת בשני חלקים.

כמו כן נפוצים בישראל משקלים באורכים של 18-24 מטרים, המתאימים בעיקר למשאיות פול טריילר וסמיטריילר.

למאזניי גשר עילי קיימים כמה יתרונות וחסרונות:

יתרונות

· עלות הרכבה זולה באופן יחסי.

· אפשרות שמירה על ניקיון המערכת ומניעת חוסר דיוק הנגרם מהצטברות לכלוך.

· אפשרות העברת המערכת לאתר חלופי בעלויות נמוכות יחסית.

· צמצום אפשרות הנהג להשפיע על תוצאות השקילה.

· מניעת בעיות ניקוז ומי נגר עילי העלולות לגרום לתקלות רבות.

· מערכת המתמרים גלויה לעין ומאפשרת בחינה ומעקב יומיומי אחר המערכת ואיתור תקלות בקלות יחסית.

חסרונות

· עלולה להגרם פגיעה בצמיגי המשאית בשל נסיעה לא זהירה.

· מגביל את יכולת התמרון של כלי רכב בשטח שבו מותקים המאזניים.

· מתאפשרת נסיעה לאורך המאזניים בלבד ואי אפשר לחלוף לרוחבם.

· הצבת המאזניים מצריכה שטח נרחב באופן יחסי.

· מחייב ישורת מינימלית לפני המאזניים ואחריהם.

· קיים סיכון מוגבר להיפגעות נהגים בזמן הירידה מהרכב, לדוגמה לצורך קבלת תעודת השקילה.

· דגם זה של מאזניים יוצר עלייה לכלי הרכב הנשקלים לגובה של כחצי מטר מעל פני הקרקע.

במהלך השנים פיתחה חברת צח אורני פתרונות מקצועיים ויצירתיים הנותנים מענה מתאים לחלק מחסרונות שהוצגו לעיל.

- בדגם העילי אפשר לבצע שינויים במידות האורך והרוחב של המאזניים לצורך התאמתם לתנאי השטח. שינוי מידות המאזניים מאפשר למשאיות לעלות על המאזניים בקלות, ללא כל פגע וללא צורך בתמרון מיוחד.

- פתרון נוסף שחברת צח אורני פיתחה הוא חידוש טכנולוגי מיוחד למניעת פיצוץ וחיתוך צמיגים בזמן כניסת המשאית למאזניי הגשר. חידוש זה מהווה יתרון חשוב ביותר ללקוח בצמצום רב של העלות העלולה להיגרם כתוצאה מהנזקים של פיצוץ וחיתוך הצמיגים, השכיחים במאזניים שבהם לא מותקן הפתרון החדשני.

מאזניי גשר תחתיים (בור)

בדגם זה של מאזניים, רובד השקילה שעליו נשקלות המשאיות מותקן בגובה פני הקרקע, כאשר כל מערכת השקילה נמצאת מתחת לרובד השקילה, בתוך בור בטון החפור בתוך הקרקע.

בדגם זה קיימים שני סוגים: דגם בור מלא, החפור בעומק מינימלי של 1.2 מטרים מתחת לפני השטח, ודגם חצי-בור, החפור בעומק של 0.5 מטרים.

בעבר היו מאזני הגשר התחתיים נפוצים ביותר, אך בשל חסרונותיו הרבים שח הדגם, מגמה זו השתנתה בשנים האחרונות בעקבות פיתוחים טכנולוגיים וכיום מספר מאזניי הגשר התחתיים - מועט ביותר.

בדגם זה קיימים משתנים רבים המשפיעים על עלויות המערכת ועל דיוקה ואמינותה. לכן, שומה על מי שנדרש למאזניי גשר מדגם זה לבדוק ביתר שאת ובקפידה את האפשרויות העומדות בפניו.

המאפיינים העיקריים שיש לבדוק לפני ההחלטה על התקנת מאזניי גשר תחתיים:

· הפרשי הגבהים בתווא

י הרכבת המאזניים.

· סוג הקרקע.

· משטר הזרימה של מי הנגר העילי.

· גובהה של מערכת הניקוז ומיקומה.

· עומק אפשרי לחפירה.

מאזני גשר בור - יתרונות

· משטח השקילה מותקן בגובה פני הקרקע.

· אינו מגביל את יכולת התמרון של כלי הרכב.

· אינו תופס שטח תפעולי.

· מאפשר נסיעה לרוחבו.

· ירידה בטוחה של נהגים ועוברי דרך.

· נסיעה חלקה וישרה לנהגים.

מאזני גשר בור - חסרונות

· עלות הבור מתווספת למחיר מאזניי הגשר.

· קיים צורך בהסדרת הניקוז.

· קיים קושי בשמירה על ניקיון המערכת.

· עלולות להיווצר סטיות בשקילה בשל יציאת אחד מגלגלי המשאית מרובד השקילה תוך נגיעה בשפתי הבור, בין אם בשוגג ובין אם לאו.

· מערכת השקילה מוסתרת מן העין - דבר המקשה על תחזוקתה.

· המאזניים אינם אפשריים להעברה או תזוזה.

· מצריך תכנון קפדני מרובה בפרטים.

מאזניי גשר מדגם זה מותקנים בדרך כלל במקומות אשר אין בהם אפשרות להתקנת מאזניי גשר עיליים בשל בעיות מיקום.

סיבה נוספת היא מחיר יקר של הקרקע וצורך בחיסכון במקום.

על מנת לבחור את הדגם המתאים ביותר מומלץ להתייעץ עם מומחה המכיר את מכלול היתרונות והחסרונות של הדגמים השונים והתאמתם המלאה לנתוני השטח המיועד להצבת המאזניים.

* מר צח אורני יליד 1964, נשוי+4. בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום השקילה התעשייתית. ניסיון זה כולל גם יעוץ משפטי וחוות דעת בבתי משפט בתחומי השקילה השונים. בשנת 1991 הקים את חברת צח אורני בע"מ, המתמחה במתן פתרונות שקילה לשוק העסקי והמוסדי.

  1. [1] מתמר הוא הרכיב הממיר את המשקל הפיזי הנקלט במאזניים לאות חשמלי המשודר אל ראש השקילה.


0 צפיות

חייג עכשיו:

טל‘ 09-7488548 | נייד: 050-4449960
פקס: 09-7487610 | דוא"ל: info@zah-orni.co.il
אזה”ת נורדיה 4295400
כתובת למכתבים: 
ת.ד. 13740 נתניה, 4213803

השכרת מאזניים, שירות לכל סוגי המאזניים.
מבדקת שירות מס׳ 13 באישור התמ״ת.

(L)9001-2015-H (3).jpg

צח אורני בע“מ
מאזני גשר, מאזני בור, מאזני סילו, מאזני יונקים, מאזני דלפק, משטחי שקילה, מאזני בקר וצאן, מאזני מעבדה, פתרונות שקילה לתעשיה, ראשי שקילה.

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram