מה שלא נשקל, לא מנוהל
צח אורני •
אוגוסט 31, 2022

מערכת שקילה אוטמטית למאזני גשר

מאת: צח אורני

מערכת לשקילת מאזני גשר היא מערכת מורכבת ומרובת נתונים, בחלקם קבועים ובחלקם משתנים.

מערכת שקילה אוטומטית מבוססת על נתוני יסוד קבועים וידועים כאשר רק העומס הנשקל מהווה נתון משתנה המשודר כאות חשמלי אל ראש השקילה.

על מערכת השקילה האוטומטית להיות פשוטה ויעילה לתפעול בעיקר באמצעות המשתמשים הסופיים, כלומר נהגי המשאיות העולות להישקל.

ישנן כמה דרכים לביצוע שקילת משאיות בצורה אוטומטית: קודנית, תגי RFID, מצלמות LPR ועוד. לכל אחת מהדרכים ישנם יתרונות וחסרונות, ובכל אחת מהדרכים נדרשת התאמת תוכנת השקילה לצורכי הלקוח ולצורת העבודה והדיווח הנדרשים.

במערכת שקילה אוטומטית קיימים כמה אתגרים, כאשר המורכב שבהם והמצריך את מירב הניסיון הוא אפיון התוכנה הנדרשת להתאמתה לצרכיו המדויקים של הלקוח.

נדרש ללמוד באופן דקדקני את צורכי הלקוח והתנהלות העבודה באתר, ביצוע תחקיר של אנשי מפתח הבאים במגע עם הנהגים ושילוב הניסיון הרב הנצבר, כולל מקרים והתנהגויות שנצברו באתרים אחרים, וכן ללמד את הלקוח אם קיימות פרצות בהתנהלות השוטפת, אשר יוצרות מרווחי תמרון הגורמים לזיופי שקילה אצל מי שחפץ בכך.

לדוגמה: אחת הדרכים הנפוצות ביותר היא שיבוש תוצאת משקל ה"טרה" של כלי הרכב בדרכים שונות. אחת הדרכים להתמודד עם בעיה זו היא קביעת טרה ממוצעת לכלי רכב עם סטייה מרבית מותרת, ובכך אפשר למנוע "משחקים אסורים" באמצעות המשתמשים.

דרכים נוספות לשקילת הטרה הן רישום אוטומטי של שעה ליד תוצאות שקילת "הטרה והברוטו" וכן הצבת חיישני מיקום על גבי הגשר.

ארגונים הנעזרים במאזני גשר שאינם אוטומטיים משתמשים בד"כ בתוכנת שקילה סטנדרטית הנותנת מענה איכותי ומגוון אפשרויות רחב העונה כמעט על כל הדרישות הנמצאות במשק בנושא שקילה ודיווח.

לא כך המצב בתחום התוכנה למאזניים אוטומטיים. בתחום זה מגוון האפשרויות הקיימות בשוק לרוב אינו נותן מענה מתאים להפעלה אוטומטית של המערכת וקבלת הנתונים הרצויים. לדוגמה, במחצבה התבקשנו לשקול יציאת חומר עם טרה קבועה ודיווח מקומי. בראשות מקומית קיימת שקילת טרה בבוקר ולאחר מכן שקילת ברוטו וטרה אחרי כל סבב איסוף אשפה. נוסף על כך, בחלק מהמקרים קיים צורך בתזמון בין כניסה ויציאה עם התראות וסגירת אפשרות שקילה כאשר יש חריגה מזמני הביצוע.

ארגון אשר רוצה לחסוך במשאבי אנוש ולבצע שקילות אוטומטיות צריך ראשית להתחיל בהליך בקרה ורישום מדוקדק של כל האפשרויות, המרווחים וכן של כל הפעולות המתבצעות ויקבל תמונה ברורה על התוצאות והאתגר שבהם יתמודד בעתיד בזמן התאמת המערכת.

מערכת שקילה אוטמטית למאזני גשר